نگاهی به نظر سنجی صدای آمریکا در باره ترور دانشمندان اتمی ایران
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

هفته گذشته پس از ترور دو تن از دانشمندان اتمی ایران در تهران که منجر به کشته شدن یکی از آنان به نام مجید شهریاری شد، بخش فارسی صدای آمریکا در تارنمای اینترنتی خود یک نظر سنجی را در دید همگان گذاشت. در این نظر سنجی آمده است:

جمهوری اسلامی بدون ارائه مدرک و سند دستگاههای اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و اسراییل را مسئول ترور دو فيزيکدان هسته ای خود می داند . ارزیابی شما از این قضیه چیست:

در پی آن صدای آمریکا دو پرسش زیر را در میان می گذارد:

پرسش یکم: تهران درست می گوید که این ترور هشداری از سوی غرب در آستانه مذاکرات اتمی بوده است.

پرسش دوم: ترور کار خود دولت جمهوری اسلامی برای زهر چشم گرفتن از دانشمندان اتمی و هشدار به بقیه برای دست از پا خطا نکردن است.

تا امروز شانزدهم آذر ماه 1389، بیست در صد از راًی دهندگان پرسش یکم را تاًیید کرده اند واکثریتی با هفتاد ونه در صد، به پرسش دوم راً ی داده و دست حکومت اسلامی را در پشت این ترور ها می بینند.

چرا بخش فارسی صدای آمریکا  ادعا ی حکومت اسلامی مبنی بر دخالت قدرت های خارجی در ترور دانشمندان اتمی ایران را به عنوان پرسش یکم مطرح می کند، کارشناسان اطلاعاتی و جنگ های روانی، بخوبی آگاهند که این روش ترفند شناخته شده ای است و اجازه می دهد تا سنجش گر آرا بیشتری را در باره نکته مورد دلخواه خود گرد آورد، در حالی که اگر پرسش دوم را در آغاز مطرح می کرد بی شک نتیجه سنجش بیش از این  به ضرر حکومت اسلامی می شد.

با همه این ها، جالب توجه است که  بخش فارسی صدای آمریکا حتی با توجه به برنامه تفسیر خبر هفته پیش خود در جانبداری از پرسش یکم، نتوانست نظر مردم را دگرگون نماید و اکثریت ایرانیان همچنان حکومت اسلامی را  عامل این ترور ها می دانند. برنامه هفته گذشته بخش فارسی صدای آمریکا در باره ترور دانشمندان اتمی ایران مورد اعتراض شمار بسیاری از ایرانیان و خارجیان قرار گرفت.

دو میهمان دعوت شده  به این برنامه بی آن که مدارکی ارائه دهند در راستای ادعا های حکومت اسلامی گام برداشتند و اسرائیل و مجاهدین خلق  را متهم به دست داشتن در این ترور ها کردند.

هیچ یک از میهمانان دعوت شده در زمینه مسائل اطلاعاتی و تروریستی کارشناس نبودند. پخش این برنامه از صدای آمریکا در آستانه گفتگو های میان کشور های (1+5) وحکومت اسلامی در ژنو، چیزی جز تاًیید و تکرار مواضع جمهوری اسلامی نمی باشد.

با دیدن این برنامه ها این پرسش پیش می آید؛ تا چه زمانی بخش فارسی صدای آمریکا می خواهد آب به آسیاب حکومت اسلامی بریزد ؟  چه دست هایی در کارند تا در تنگنا ها به یاری آخوند ها بشتابند ؟ چه کسی پاسخگوی این نابسامانی  در صدای آمریکا می باشد ؟.

شانزدهم آذر ماه- 7 دسامبر 2010


December 9th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی